‘Vi er talentspejdere, ikke fejlfindere.’
Det er grundtanken blandt personalet
i Krausesvejs Vuggestue på Østerbro i
København. En helt almindelig vuggestue,
der ligesom de fleste andre daginstitutioner
har en del ikke helt almindelige
børn på stuerne. Nogle er meget
udadreagerende, mens andre for eksempel
har brug for faste rammer for at føle
sig trygge.
"Nogle har flere udfordringer end andre,
men det går vi ikke så meget op i.
Vi hjælper dem alle sammen til at få en
god hverdag ud fra deres behov," siger
pædagog Anne Jonassen.
Positiv særbehandling er ikke fyord i
Krausesvejs Vuggestue. Tværtimod.
"Børnene accepterer fint, at et barn
eller to får lov til at gå tur med en voksen,
mens de synger i rundkreds. De kan
også mærke, at der så er ro," siger pædagogisk
leder Gunna Jensen.
Selvom den slags manøvrer efterlader
en voksen med flere børn, oplever personalet,
at det gør deres arbejde lettere
i en travl hverdag.
"Det påvirker hele gruppen, hvis et
meget fysisk reagerende barn bliver
tvunget til at deltage. Så har du pludselig
fire grædende børn liggende på gulvet,
og et barn der kun hører ‘nej, nej,
nej’," siger Anne Jonassen.
Helle i køkkenet
De gør meget ud af at give børnene helle,
når de har brug for det.
“Vi har for eksempel et stille, sensitivt
barn, der er her mange timer, spiser
småt og ikke altid får sovet nok hjemme.
Hun kommer tit ud i
køkkenet, hvor hun så sidder
på bordet og snakker
med vores køkkendame,
mens hun laver mad,”
siger Gunna Jensen.
Andre børn har brug for
mere struktur, end den
fælles dagligdag i vuggestuen
giver.
"Nogle børn bliver
utrygge og derfor meget
larmende, når der er overgange.
For eksempel når vi
har spist, og der er lidt fri leg. Så siger
vi: ‘Nu vasker vi to bord af sammen,’ så
kommer der ro på. Vi sætter meget firkantede
rammer for de børn, der har
brug for det," siger Anne Jonassen.
Læs også: 8 veje til bedre inklusion af alle børn
Ærlig støtte
Gunna Jensen og Anne
Jonassen er enige om, at
en af nøglerne til deres
succes med at inkludere
børn er, at de ikke lider af
berøringsangst over for
forældrene.
"Nogle gange er det for-
ældrene, der skal opdrages
lidt. Vi bruger meget energi
på at få et tæt og ligeværdigt
forhold til alle
vores forældre. Så bliver de ikke forskrækkede,
hvis vi en dag kommer og siger: ‘Jeg tror, det vil virke godt, hvis du
gør sådan og sådan, i stedet for det du
gør nu.’ For eksempel hvis barnet har
brug for lidt mere struktur i hverdagen," siger Anne Jonassen.
Den ærlighed gør personalet også meget
ud af at have i forhold til hinanden.
"Her er det aldrig en falliterklæring
at bede en kollega
om at tage over. Det
kan for eksempel være
et meget vredt barn. Der
må man bare være ærlig,
når man har brug for friske
øjne. Der kommer intet godt ud af at
kæmpe sig gennem dagen," siger Gunna
Jensen.