Annonce

Sussie står ved siden af en patient, som holder en iPad i hånden og trykker på skærmen med sin højre hånd

App hjælper patienter i respirator


IPads og en app letter kommunikationen mellem patienter og personale på intensivafdeling i Horsens.

Annonce

“Med IPad’en kan vi yde en mere præcis behandling og service, fordi vi kommunikerer godt med patienterne,” fortæller Sussie Brizarr. Niels Åge Skovbo

Af Anni Heiberg
Journalist

Annonce

”Hvor gør det ondt? Hvor ondt har du på en skala fra et til ti?”

Social- og sundhedsassistent Sussie Brizarr stiller præcise spørgsmål og får præcise svar. Patienten kan ikke kommunikere mundtligt på grund af den respirator, der fylder i munden og hindrer almindelig samtale. Men ’samtalen’ flyder ved hjælp af den iPad, intensivafdelingen på Hospitalsenheden Horsens stiller til rådighed for patienter i respirator.

Fantastisk hjælpemiddel

Afdelingen råder over ti iPads til ti sengepladser, og de nye iPads har gjort kommunikationen mellem patienter og personale lettere og mere effektiv.

”Det her er et fantastisk hjælpemiddel til patienter i respirator. Det er frustrerende, når man oplever, at munden går, uden man forstår, hvad patienterne prøver at sige. Vi kan jo heller ikke mundaflæse, når patienterne har en tube i munden,” siger Sussie Brizarr.

”Tidligere brugte vi staveplader eller pen og papir, men det er et langsommeligt system. Det kan være svært for patienterne at skrive med pen, fordi de ofte har fået lidt bedøvelse. Tastaturet er stort, og det er lettere at trykke på et tastatur end at skrive i hånden.”

Mere præcis behandling

Langt de fleste kan lære at bruge iPad, og personalet på intensivafdelingen instruerer patienterne i at bruge den tilhørende kommunikationsapp, Predictable. Appen finder frem til de mest brugte ord og sætninger og har ikoner, der viser alt fra latter og kys til gab og hoste.

”Predictable er et kommunikationsprogram målrettet folk uden talens brug. Man kan også slå højtaleren til, så sætningen bliver læst højt. Systemet giver os en præcis kommunikation med vores patienter, og de kan kommunikere meget mere med os. De er glade for tilbuddet, og vi fornemmer klart, at det giver en øget tryghed. Det giver også mulighed for at yde en mere præcis behandling og service,” siger Sussie Brizarr.

For alle

IPad’en kan selvfølgelig også bruges til at gå på internettet, læse nyheder og andet, ligesom den har givet bedre mulighed for kommunikation mellem patienter og deres pårørende. Også patienter, der ikke er vant til at bruge iPad, tager den nye mulighed til sig.

”Folk lærer det hurtigt, selvom de ikke har prøvet det før. En ældre mand havde sagt en masse, vi ikke kunne forstå, og han rystede på hovedet, da vi kom med iPad’en. Men han lærte hurtigt at bruge den, og han brugte den meget. Folk tager den til sig,” fortæller Sussie Brizarr.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev