Annonce

En mand læner sig op ad et værkstedsbord, ved siden af ham sidder en mørkhåret kvinde

Tema: Ledelse

Teknik-leder: Jeg vil gerne gå forrest

Af Finn Danielsen
Journalist

Man skal tage lederrollen på sig og ønske at være leder. Det sker for sjældent blandt teknik- og servicelederne, mener én af dem, Eskild Mortensen. 

Annonce

"Om nogle år vil jeg gerne være leder for et større felt, men lige nu passer det fint med 12 medarbejdere," siger Eskild Mortensen, her sammen med én af dem, Jessie Winther, "pædakok" (kostansvarlig) i skolens kantine. Niels Åge Skovbo

Af Finn Danielsen
Journalist

Annonce

Eskild Mortensen leder med stort L. I modsætning til en del andre teknik- og serviceledere, synes han. “For mange TS-ledere er ledere af navn, ikke af gavn. En del ønsker slet ikke at være ledere, og derfor bliver vi ofte set mere som koordinatorer.”

Han føler sig anerkendt som leder nu, hvor han har 12 medarbejdere under sin paraply på Mellervangskolen i Aalborg. Det gjorde han ikke, da han var teamkoordinator for en enkelt.

“Man er først leder, når man har MUS-samtaler, er ansvarlig for medarbejdernes udvikling, har plads i ledelsesteamet og kan sparre med andre ledere på arbejdspladsen,” siger Eskild Mortensen.

Han er 34 år, uddannet elektriker og ved at afslutte diplomuddannelsen i ledelse. Tidligere har han taget halvdelen af akademiuddannelsen.

Ledelse er et fag

Som leder er han optaget af strategi, udvikling og det langsigtede perspektiv på de arbejdsopgaver, han har ansvaret for. Han ser ledelse som et selvstændigt fag, og det er det fag, som han skal varetage.

Derfor går han ikke i arbejdstøj, og derfor udnævner han computeren til sit vigtigste arbejdsredskab. “Det er mine medarbejdere, der skal være dygtige til de konkrete arbejdsopgaver. Jeg skal skabe de gode rammer for dem.”

Lederuddannelse er derfor også et must set med Eskild Mortensens øjne.
“Jeg ville være en dårligere leder uden uddannelse i ledelse. Det har udviklet mig personligt og gjort mig mere bevidst om, hvad jeg gør. Jeg har fået flere varer på hylderne, har så at sige udskiftet Aldi med Bilka.”

Store ambitioner

Han vil gerne gå forrest og bestemme farten, men medarbejderne skal også kunne følge med og trives. 

Han leder et team med blandede opgaver som pedelarbejde, rengøring, kantine og anden form for service, men betragter det som en vigtig ledelsesopgave, at teamet ser sig som et arbejdsfællesskab, hvor de også kan afløse hinanden. 

“Jeg vil gerne ses som en leder, der giver plads til medarbejderne og skabe lederskab hos dem. Derfor lægger jeg ansvar ud og bakker op, mere end jeg fortæller, hvordan enkeltopgaver skal løses,” siger Eskild Mortensen. 

Han tager ofte ordet ambitiøs i sin mund, og han har ambitioner på både egne og sit teams vegne. “Jeg vil gerne have, at vi bliver set som en vigtig del af den samlede skole, at vi betragtes som værdifulde medspillere i elevernes trivsel og læring.”

Ny slags TS-leder på vej

Udviklingen på Teknik- og Serviceområdet trækker i retning af, at der bliver færre ledere med flere medarbejdere under sig, mener Eskild Mortensen, og det skal FOA efter hans opfattelse være mere opmærksom på.

Han vil gerne have flere individuelle forhold inddraget, når hans løn skal aftales. Og FOA bør også sikre, at TS-lederne ligesom andre ledere har ‘ingen højeste arbejdstid’ og honorering for det i deres overenskomst.

“Hvis jeg holder på min ret og for eksempel afspadserer efter et weekend-seminar, kan jeg ikke samtidig være en god leder.”

Vækst i lederuddannelse

Diplomuddannelse er den mest populære uddannelse blandt FOA-lederne. Andelen af ledere, der har gennemført eller er i gang med en diplomuddannelse er fordoblet siden 2009, fra hver femte til to ud af fem. Trepartsaftalen i 2007 afsatte 30 millioner kroner til lederuddannelse for offentligt ansatte, der ikke havde en lang eller mellemlang videregående uddannelse bag sig.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies