Annonce

Tema: Konkurser i private plejefirmaer

Trods plejekonkurser: 2 ud af 3 kommuner har ingen beredskabsplan

Trods fortællinger om ældre, der venter i timevis på hjælp efter konkurser i private hjemmeplejefirmaer, har kun hver tredje kommune udformet en beredskabsplan til at håndtere eventuelle konkurser.

Annonce

Både FOA og Ældre Sagen kritiserer de mange kommuner, der ikke har udarbejdet en beredskabsplan til at håndtere konkurser i private plejefirmaer. Colourbox

Af Rasmus Handberg
Journalist

Annonce

Kun 9 af 29 kommuner, som har været ramt af konkurser blandt private plejefirmaer, har formuleret en beredskabsplan. Det viser en rundringning til kommunerne, som Fagbladet FOA har foretaget. Det strider imod anbefalinger fra flere fronter.

 
Allerede sidste sommer anbefalede Kommunernes Landsforening (KL), og sidenhen blandt andet Kammeradvokaten og FOA, at kommunerne udformer en beredskabsplan. Den skal blandt andet sikre, at ældre får deres hjælp hurtigst muligt, når konkursen rammer, og kommunen i al hast skal stable et nødberedskab på benene.
 
“Uden konkrete beredskabsplaner bliver kommunernes mulighed for at minimere konsekvenserne og den utryghed, konkursen efterlader borgerne i, ringere,” siger FOAs formand Dennis Kristensen.
 

Ingen konkursplan

I Køge Kommune har de oplevet to konkurser, men alligevel har kommunen ingen beredskabsplan.
 
“Vi har været forskånet for de store uheld, men jeg kan da godt være bekymret, når jeg tænker på, hvad vi gør, hvis De Glade Vikarer [privat leverandør af hjemmehjælp i Køge, red.] går konkurs. Så står vi virkelig med en udfordring, for de har omkring 100 borgere, der skal have personlig pleje,” siger sektionsleder for Køge Kommunes hjemmepleje, Vivian Raundrup.

Det er bydende nødvendigt, at alle kommuner udarbejder beredskabsplaner hurtigt. Ellers må vi fremskynde processen ved at stille krav i lovgivningen om obligatoriske beredskabsplaner

Olav Felbo, chefkonsulent i Ældre Sagen

Under udarbejdelse

Flere kommuner fortæller, at en beredskabsplan er under udarbejdelse. En af dem er Odense Kommune. Kommunen har været ramt af tre konkurser og har derfor stor erfaring i at håndtere konkurser.
 
“Men hvis de erfarne folk i kommunen ikke er til stede, den dag et firma går konkurs, er det jo vigtigt, at der ligger en klar plan for, hvordan konkursen håndteres. Derfor arbejder vi på at få nedskrevet de erfaringer, vi har gjort os til en egentlig beredskabsplan,” siger chefkonsulent i kommunen Hans Ellekrog.
 

Ældre Sagen: Gør det lovpligtigt

Selvom KL anbefaler kommunerne at udarbejde beredskabsplaner hurtigst muligt, vil de ikke kritisere kommunerne for ikke at have en.
 
“Kommunerne har læst vores anbefaling, og så følger de den, hvis de mener, det er noget, de kan bruge,” siger kontorchef i KL Karsten Thystrup.
 
 
Ældre Sagen tager ligesom FOA de manglende beredskabsplaner alvorligt.
 
“Det er bydende nødvendigt, at alle kommuner udarbejder beredskabsplaner hurtigt. Ellers må vi fremskynde processen ved at stille krav i lovgivningen om obligatoriske beredskabsplaner,” siger chefkonsulent i Ældre Sagen Olav Felbo.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev