Annonce

Kvinder kigger ud over vandet

Tema: Depression

5 gode råd mod depression

Af Rasmus Handberg Baunegaard Nielsen
Journalist

Generalsekretær i DepressionsForeningen Kasper Tingkær giver dig gode råd i kampen mod depression.

Annonce

Jørgen True

Af Rasmus Handberg Baunegaard Nielsen
Journalist

Annonce

1. Tag det alvorligt

Jo før du handler, desto større er chancerne for at blive rask – hurtigere. Depressionen kan udvikle sig til at være invaliderende.

2. Ræk hånden ud og søg hjælp

Selv om mange oplever at føle skam og lyst til at isolere sig, når depressionen rammer, kan det være en god idé at være åben om din situation og søge hjælp. I mange tilfælde skal der hjælp til både professionelt og fra omgivelserne.

Hvis det virker uoverskueligt at søge læge, så få hjælp fra dine omgivelser. Bed også om hjælp til at undersøge de tilbud, der er for depressionsramte i dit lokalområde. Brug dem – det er en stor hjælp at møde folk i samme situation som din egen. Uden støtte og hjælp risikerer kampen at blive lang og ensom.

Læs også: Åbenhed overvandt tabuet

3. Læg en plan

Læg en plan for en vej ud af sygdommen sammen med din behandler. Du bestemmer målet og midlerne, men lyt til den professionelle vejledning og sammensæt en plan, der giver mening. Husk at aftale faste status/opfølgningsmøder, så planen kan justeres, hvis det er nødvendigt.

Din behandler kan være din egen læge, men hvis lægen vurderer, at du har en middelsvær til svær depression, kan du få tilskud til psykologtimer, og hvis det er mere kompliceret, kan du også få henvisning til psykiater.

4. Vær en aktiv del af løsningen

Selv om alt kan synes uoverskueligt og kræfterne uendelig små, så prøv at finde frem til dine egne ressourcer og brug dem fornuftigt og gradvist. Et skridt ad gangen.

Det handler om så vidt mulig at holde sig i gang og finde rutiner og værktøjer, der understøtter din bedring. For eksempel er gode søvnvaner, sund kost, mindfulness og motion ting, som hjælper mange. Husk at belønne dig selv, når du gør noget godt for dig og din bedring.

Læs også: Depression fylder på jobbet

5. Accepter dine begrænsninger

Det kan tage tid at blive rask. Få eventuelt hjælp til at bevare håbet. Det kan være familie, venner eller andre, der har været i samme situation som dig.

Fakta: DepressionsLinien

Har du brug for en at tale med, så ring til DepressionForeningens DepressionsLinie: 33 12 47 74.

Telefonen er åben søndag-fredag kl. 19-21, undtagen helligdage. Tilbuddet gælder både depressionsramte og pårørende.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies