Billede af Dorte Noisen som er tillidsrepræsentant på Fremtidens Plejehjem

Fremtids-plejehjem viste ikke vejen

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Plejehjem blev udnævnt til at være fremtidens, men kom hurtigt under voldsom kritik. 

På et tidspunkt var arbejdspresset så stort, at det gik ud over omgangstonen og de daglige opgaver, fortæller tillidsrepræsentant Dorte Noisen fra Fremtidens Plejehjem.   Michael Bo Rasmussen

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Redigeret 20. maj 2015 kl. 13.50.

Det skulle være et teknologisk fyrtårn og vise fremtiden. Men allerede et år efter, at dørene blev slået op til Fremtidens Plejehjem, er arbejdspladsen røget ind i et voldsomt uvejr.

Økonomisk underskud, dårligt arbejdsklima og afskedigelser er blot nogle af problemerne, der har hobet sig op, fortæller sosu-hjælper og tillidsrepræsentant Dorte Marie Noisen.

”På et tidspunkt var arbejdspresset så stort, at det gik ud over omgangstonen og de daglige opgaver. Vi havde en pårørende, der klagede over omgangstonen, og vores daværende leder udtalte, at hvis der opstod fejl og klager igen, ville det få ansættelsesmæssige konsekvenser," siger hun til Fagbladet FOA.

Højt sygefravær

Plejehjemmet, der ligger i Aalborg, har 75 beboere og 74 ansatte og er med helt fremme, når det gælder teknologi. Blandt andet er det udstyret med loftslifte, trykfølsomme gulve, håndvaske, der kan indstilles i højden, og skylle- og tørretoiletter.

Men et økonomisk underskud i løbet af det første år har ført til nedskæringer på personalenormeringen, og i følge tillidsrepræsentanten har spare-øvelsen haft konsekvenser for sygefraværet.

”Sygefraværet er for højt blandt andet på grund af flere langtidssygemeldinger. Vi har på et fyraftensmøde forsøgt at finde ud af, hvordan vi forbedrer arbejdsmiljøet. Men det kræver også ledelsens og kommunens indsats," siger Dorte Marie Noisen.

Flere penge i Fremtiden

Foreløbig har problemerne ført til afskedigelsen af den daglige leder, og kommunens ældrerådmand Thomas Krarup håber nu, at der kan komme mere styr på arbejdsgangene på plejehjemmet.

”Vi vil det kommende stykke tid bruge flere ressourcer blandt andet på normeringen. Eksempelvis vil en hjemmesygeplejerske fremover være mere tilstede på plejehjemmet, og den nye leder vil være mere synlig. Det er min overbevisning, at en klar og tydelig ledelse vil hjælpe med at forbedre arbejdsmiljøet og strukturere arbejdsopgaverne for medarbejderne," siger han.

Han tror på, at Fremtidens Plejehjem faktisk har en fremtid.

”Velfærdsteknologien på plejehjemmet er en succes, og idéen med plejehjemmet er intakt. Men selvfølgelig kan teknologi ikke erstatte god, målrettet ledelse samt kvalificerede medarbejdere. Det har vi i hvert fald lært af denne sag," siger han.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies