Annonce

Tema: Hverdagspædagogik

Her bliver læsning en leg


Programmet LæseLeg får små børns sprog til at rykke.

Annonce

”Vi sidder ikke bare og læser højt, men snakker med børnene undervejs og laver små lege, som at klappe, pege, trykke og tælle,” forklarer pædagogmedhjælper Gitte Sander. Jørgen True

Af Isabel Fluxa Rosado
Journalist

Annonce

De 2-4-årige børn fra Løvehulens stue i Børnehuset Kærdammen i Brøndby har lige spist frokost. I stedet for at putte som tidligere, er det nu tid til LæseLeg, som er fast punkt på programmet for alle aldersgrupper hver eneste dag.

LæseLeg er et program, der skal hjælpe daginstitutioner og dagplejere med at arbejde med børnenes sprog på en måde, der er sjov for børnene.

Mary Fonden, som står bag, har netop spillet ud med en version, der er beregnet til de små børn: LæseLeg Mini. Og Brøndby Kommune har besluttet, at det skal indføres i alle daginstitutioner og dagplejer.

Dialogisk læsning 

I Løvehulen har pædagogmedhjælper Gitte Sander i dag valgt en bog med titlen ”En bog” fra pakken af særligt udvalgte bøger med tilhørende vejledning til dialogisk læsning.

”Hvem har skrevet bogen?” spørger hun.

”Forfatteren,” svarer Louie på tre år med tydelig stemme.

”Hvem har lavet tegningerne?” spørger Gitte.

”Illustratoren,” lyder det ubesværet fra August, som også kun er tre år.

Skaber genkendelse

Så skal børnene trykke på prikker med forskellige farver i bogen og snakke om, hvad de ligner. Den gule prik ligner en sol eller et spejlæg. Den røde ligner et æble.

Undervejs snakker Gitte og børnene om farverne og det, de læser og ser i bogen. Bagefter leger de, at de plukker æbler af et træ, der er malet på væggen.

”Vi læser i den samme bog et par dage. Det skaber genkendelse og børnene lærer ordene hurtigere. I stedet for bare at læse og være stille, bliver det hele mere spændende,” siger Gitte til Fagbladet FOA.

Det virker

Før var højtlæsning ikke en fast tradition, og når det skete, var det for alle børn på en gang. Nu er det struktureret, og børnene bliver inddelt i små grupper enten efter alder, men snarere efter sprogligt niveau.

”Det er vigtigt, at børnene føler sig trygge, så de, der har svært ved det, bliver sat sammen med de små, og det gavner især de mere tilbageholdende og stille børn. De skal have en succesoplevelse,” fortæller leder Margit Roslyng.

”Vores sprogpædagoger kan tydeligt mærke effekten af LæseLeg i sprogtest. Det virker, og børnene rykker,” siger hun.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev