Sidses mad har et tema

Det er ikke hver dag Sidse Eskelund spiser med børnene, men der er altid voksne om bordet, der deltager i måltidet og hjælper børnenes madmod på vej. Niels Åge Skovbo

Sidse Eskelund sørger for mad, der passer til det pædagogiske fokus i hendes institution. 

14. april 2016

Sidse Eskelund kan finde på at anrette et fad rå rødbeder sammen med en skål rødbedesuppe, så børnene kan se og føle, hvad rødbeder er for noget.

Viden om mad er nemlig en af de værdier, institutionen Troldblomst satser på. Her er mad og pædagogiske værdier vævet tæt sammen. Det passer Sidse Eskelund, der er kostfaglig ansvarlig, rigtig godt.

“Jeg har indblik i de pædagogiske temaer, så jeg kan skabe en sammenhæng med maden,” siger Sidse Eskelund.

Læs også: Flere arbejder pædagogisk med maden

Indianergryde

Troldblomst sagde farvel til madpakker for godt et år siden, og i dag har Sidses speltgrød, rødbedesuppe og ærtemos til frokost afløst leverpostejsmadder.

“Børnene kalder ærtemosen for grønt smør, og så spiser de den. Hvis det er lidt skørt, så glider det ned. I starten var pædagogerne spændte på, om vi skulle smøre en masse rugbrød til de kræsne, men det skete ikke.”

Samarbejdet mellem Sidse og pædagogerne er skudt i gang med spillet Vores Måltid, der skal sikre, at både pædagogisk og sundhedsfaglig viden er i spil, når børnene spiser.

“Det er smart, at jeg kan lave en indianergryde, når stuerne arbejder med indianere. Det kræver tilvænning at samarbejde, men nu kører det,” siger Sidse Eskelund.

Læs også: 'Der dufter ligesom Hulk'

Jeg har indblik i de pædagogiske temaer, så jeg kan skabe en sammenhæng med maden.

Sidse Eskelund, kostfaglig ansvarlig

Sunde rammer

Erfaringer fra Troldblomst viser, at de rette rammer omkring måltidet betyder lige så meget for en frokostordnings succes som indsatsen i køkkenet. For eksempel tør børnene smage på dagens ærtesuppe, da Sidse sætter sig med dem for at spise med og højtlydt erklærer, at suppe er skønt.

Læs også: Måltidet er en fælles opgave

Det hjælper, at børnene er rolige omkring bordet, fordi alle stuer har indført enten højtlæsning eller beroligende musik lige før frokost.

“Det betyder også noget, at børnene selv hjælper til. De skærer frugt i serveringskøkkenet, og når de har fødselsdag får de lov at komme med mig i køkkenet som noget helt særligt,” siger Sidse Eskelund.